Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 11 grudnia, piątek
Temat: Dlaczego biskup pisał bajki?
Cele: Zapoznanie z bajką „ Szczur i kot”, wyjaśnienie pojęcia alegorii
Podr. str. 140 - 141
https://www.youtube.com/watch?v=NHJdjqibKcM
https://www.youtube.com/watch?v=OQhWi2vgbXk
................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 10 grudnia, czwartek
Temat: Zrozumieć przeszłość - Oświecenie
Cele: Zapoznanie uczniów z informacjami na temat nazwy epoki oraz założeń ideowych
Podr. str. 136- 139
https://www.youtube.com/watch?v=NzNzF35pe6s
https://www.youtube.com/watch?v=lgH0krutnnU
https://www.youtube.com/watch?v=Po52yGLzsPk
........................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 9 grudnia, środa
Temat: Wiesz, umiesz, zdasz – fragment lektury z zestawieniem zadań egzaminacyjnych do pracy na zakończenie cyklu lekcji dotyczącej lektury „ Opowieść wigilijna”
Cele: Powtórzenie utrwalenie wiadomości
Praca z tekstem str. 134- 135
.................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 8 grudnia, wtorek (dwie lekcje)
Temat: Z wizytą w świecie Ebenezera Scrooge’a
- Praca twórcza ; Charakterystyka głównego bohatera
Temat: Na przemianę nigdy nie jest za późno !
- Opisy: Duch Jakuba Marleya.
- Duch wigilijnej Przeszłości
- Duch tegorocznej Wigilii
- Duch przyszłych Wigilii
..........................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 4 grudnia, piątek
Temat: Spotkanie z „Opowieścią wigilijną”
Cele: Zapoznanie się z życiem i twórczością Charlesa Dickensa, Rozmowa na temat świata przedstawionego w utworze, realizm i fantastyka
Podr. str. 131- 133 https://www.youtube.com/watch?v=owyxubf8s-U
..............................................
Temat: Z wizytą u rodziny Wańkowiczów
Cele: Odczytanie fragmentu utworu, określanie relacji panujących w domu Kinga i uczuć, jakimi darzą siebie członkowie rodziny
- Odczytać fragment zamieszczony w podręczniku str. 129- 130
- Po dokładnym przeczytaniu odpowiedzieć na pytania zamieszczone pod tekstem, podr. str. 130
..............................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 2 grudnia, środa
Temat: Co to znaczy wychowywać? Lektura „ Ziele na kraterze” Melchiora Wańkowicza
Cele: Zapoznanie się z notką biograficzną M. Wańkowicza, Interpretacja i analiza utworu
Podręcznik str. 128 130, Lektura https://www.youtube.com/watch?v=pzQmG6sKP3c
.................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 1 grudnia, wtorek ( dwie lekcje)
Temat: Strefa publiczna, strefa prywatna, strefa uczuć
Cele: Analiza rozmowy bohaterów, sformułowanie reguł dobrej komunikacji
Praca z tekstem w podr. str. 122 - 127
................................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 27 listopada, piątek
Temat: My i nasze portrety, czyli relacje międzyludzkie on- i offline
Cele: Interpretacja i analiza obrazu „ Cyfrowe nagrywanie”. Dyskusja nad selfie jako zjawiskiem w kulturze.
Podr. str. 121
.........................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 26 listopada, czwartek i piątek
Temat: Życie takie jest - czasem dobre, czasem złe – sprawdzamy, co pamiętamy
Podr. str. 115- 120
.............................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 25 listopada, środa
Temat: Przypomnienie i uzupełnienie wiadomości o pisowni wyrazów wielką i małą literą
Cele: Ćwiczenia utrwalające
Podr. str. 111 - 113
............................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 w dniu 24 listopada, wtorek ( dwie jednostki lekcyjne)
Temat: Wypowiedzenia - przypomnienie wiadomości.
Cele: Przypomnienie wiadomości o wypowiedzeniach i ich rodzajach,
https://www.youtube.com/watch?v=IW2pIdome3k ( Związek zgody, rządu i przynależności)- utrwalenie wiadomości z ostatniej lekcji
https://www.youtube.com/watch?v=WJ9BckDB0Ls ( Drugorzędne części zdania)
https://www.youtube.com/watch?v=kRVqYwc40Zk
Praca z tekstem w podręczniku str. 106- 108
Temat: Przypomnijmy, jak tworzy się zdania złożone współrzędnie
Cele: Powtórzenie wiadomości o typach zdań złożonych współrzędnie, przypomnienie zasad interpretacji stosowanych w zdaniach złożonych współrzędnie.
https://www.youtube.com/watch?v=JCeXlBWM5ic – zdania współrzędne
https://www.youtube.com/watch?v=r1wNtRNtTPY
Praca z tekstem str. 109 - 110
.............................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 20 listopada, piątek
Temat: Przypomnienie wiadomości o rodzajach związków wyrazowych w zdaniu
Cele: Odnajdywanie w wypowiedziach okoliczników i określenie na jakie okoliczności wskazują, przypomnienie wiadomości o rodzajach związków wyrazowych w zdaniu.
Praca z tekstem w podręczniku, ciąg dalszy str. 105
...........................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 19 listopada, czwartek
Temat: W jaki sposób wyrazy wiążą się ze sobą?
Cele: Przypomnienie wiadomości o głównych częściach zdania oraz związku podmiotu z orzeczeniem, wskazywanie zdań bezpodmiotowych, przypomnienie wiadomości o orzeczeniu imiennym, przypomnienie wiadomości o przydawce, dopełnieniu i okoliczniku, jako wyrazach określających i tworzących związki poboczne.
Praca z tekstem str. 103 - 104
...................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 18 listopada, środa
Temat: Przestarzałe, zapomniane, coraz rzadziej używane
Cele: Odczytanie, jakie wyrazy nazywamy archaizmami, gdzie można je spotkać oaz gdzie szukać wyjaśnień, co oznaczają.
Praca z tekstem str. 101 - 102
..............................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 17 listopada, wtorek (dwie jednostki lekcyjne)
Temat: O czym mówią obrazy?
Odgadujemy sens przysłów
Cele: Rozmowa na temat tego, do czego ludziom było i jest potrzebne malarstwo, podział dzieł malarskich, analiza dzieła sztuki i jego wpływu na odbiór dzieła.
Praca z tekstem w podręczniku str. 98 - 100
........................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 dnia 13 listopada, piątek
Temat: Tworzymy opis dzieła sztuki
Cele: Zapoznanie się z informacjami dotyczącymi opisu dzieła sztuki, uporządkowanie podstawowych informacji na temat obrazu, przedstawienie własnych wrażeń, skojarzeń, odczuć związanych z odbiorem dzieła.
Praca z tekstem w podręczniku str. 95- 97
....................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 12 listopada, czwartek
Temat: Świat wywrócony z dnia na dzień
Cele: Zapoznanie się z informacjami o treści książki, odczytanie fragmentu powieści Katarzyny Ryrych „ Jasne dni, ciemne dni”, omówienie zachowań postaci występujących we fragmencie powieści, rozmowa o przezywaniu żałoby.
Praca z tekstem w podręczniku str. 92 - 94
................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 10 listopada, wtorek ( dwie jednostki lekcyjne)
Temat: Jan z Czarnolasu – geniusz polskiego odrodzenia
Cele: Przypomnienie wiadomości o życiu i twórczości Jana Kochanowskiego, wyjaśnienie sensu cytatów
Podręcznik str. 91
.............................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 6 listopada, piątek
Temat: Cienie i blaski – analiza trenów Jana Kochanowskiego
Cele: Odczytanie trenu, wyjaśnienie trudnych słów, ustalenie, gdzie podmiot liryczny szuka pocieszenia. Wyjaśnienie sensu i symboliki tekstu
Praca z podręcznikiem str. 88-89
..................................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 5 listopada, czwartek
Temat: Cienie i blaski – analiza „ Trenu V’
Cele: Odczytanie trenu, wyjaśnienie trudnych słów, ustalenie, gdzie podmiot liryczny szuka pocieszenia. Wyjaśnienie sensu i symboliki tekstu
Praca z podręcznikiem str. 87
..................................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 4 listopada, środa
Temat: Czy ból może kiedyś minąć?
Cel: Analiza i interpretacja "Trenów" Jana Kochanowskiego - Tren 1
Podręcznik str. 86 - 87
...........................................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 3 listopada, wtorek
Temat: Serce rośnie patrząc na te czasy…..
Lektura obowiązkowa, którą należy zapisać w Dzienniczku lektur
Podręcznik str. 82-83
Temat 2: Jak zwykle „stara bieda” czyli o narzekaniu po polsku
Podręcznik str. 84-85
........................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 30. 10 (piątek)
Temat: Prace pisemne na wybrane tematy – zadanie klasowe
Po przeczytaniu informacji zawartych w „ Kontekście”, zastanów się i napisz pracę pisemną, która nie może liczyć mniej niż 200 słów.
Temat pracy nr 1 dla Bartka, Łukasza i Julii
- Wymyśl i napisz własną koncepcję na udane życie
Temat pracy nr 2 dla Wiktora, Dawida, Huberta
- Napisz list, w którym przedstawisz zalety życia w zgodzie z naturą
Temat pracy nr 3 dla Sebastiana, Gabrysi, Andżeliki
- Napisz opowiadanie o udziale w obrzędach nocy świętojańskiej.
Powodzenia !
........................................................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 29. 10 ( Czartek)
Temat: Sielanka życia wiejskiego
Cele: Wyjaśnienie tytułu utworu „Pieśń świętojańska o sobótce”, rozmowa na temat obrzędów nocy świętojańskiej, o wizji świata, ustalenie cech afirmowanej w utworze postawy życiowej i wskazanie zgodnych z nią wartości.
Praca z podręcznikiem str. 79- 81 Zapis treści w Dzienniczku lektur
........................................................
Lekcja języka polskiego w klasie 7 z dnia 28. 10 ( środa)
Temat: O szczęśliwym życiu
Cele: Przedstawienie postaci Czesława Miłosza, lektura wiersza „Dar”, podział wiersza na logiczne części, refleksja na temat szczęścia
Podręcznik str. 78
......................................................................
Język polski, lekcja z dnia 27 października
Temat: „Czy fraszki są lekkie jak piórka”?
Cele: Zapoznanie się z wierszami Jana Sztaudyngera” Piórka”, omówienie poznanych utworów.
Praca z podręcznikiem str. 77
.........................................................................
Język polski klasa 7, lekcja z dnia 27 października
Temat: „Ale śmiechy, ale żarty. Zwykły zbierać moje karty”. Żarty i zabawa we fraszkach Jana Kochanowskiego
Cele: Zapoznanie się z fraszkami Jana Kochanowskiego „ Na dom w Czarnolesie”, „Na zachowanie”, wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów, analiza i interpretacja fraszek, omówienie wymowy fraszek.
Podręcznik str. 76, ćwiczenia pod tekstem fraszki.
………………………………………………………………………….